Op zondag 5 mei 2024 organiseren Burgerinitiatief Dinxperwick, DinXperience, het Grenslandmuseum, VVNF, Historisch Dinxperlo, het Grenzblick Atelier en enkele betrokken Dinxperwickers de Vrijheidsmaaltijd op het Prins Clausplein. Gemeente Aalten en Stadt Bocholt ondersteunen dit grensoverstijgend initiatief.
Viering
Voorafgaande aan de maaltijd is er om 10.00 uur in de Dorpskerk een oecumenische Nederlands-Duitse viering, met medewerking van de cantorij. De predikanten van de Protestantse gemeente Dinxperlo (PKN), de Evangelische kerk en de Rooms-katholieke kerk (St. Michaelskirche) uit Suderwick bereiden samen een dienst voor, met als thema ‘Vrijheid’.
Ook andere geloofsgemeenschappen zijn betrokken bij dit initiatief. De Rooms katholieke kerk (Maria Laetitia parochie) uit Dinxperlo/Breedenbroek, de Christengemeente Dinxperlo en de Vrije Baptistengemeente besteden allen tijdens hun viering aandacht aan het thema.
Vrijheidsmaaltijd
De Vrijheidsmaaltijd start om 11.30 uur. Het is een bijzondere ontmoeting aan de eettafel, waarbij bezoekers uit Dinxperlo en Suderwick over vrijheid en onvrijheid spreken: thema’s waar je niet dagelijks bij stilstaat en waar je bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht aan kunt geven.
Dit jaar komt het recept voor de Vrijheidssoep uit de keuken van de succesvolle YouTube-kok Nick Toet. Hij liet zich inspireren door zijn oma’s tomatensoep, waar hij Koreaanse chilivlokken, miso en bosui aan toevoegde. Het geheel wordt muzikaal omlijst door het duo Yvonne Tangelder en Willem te Voortwis. Deelnemers aan de maaltijd kunnen vooraf een placemat kopen. Meer informatie hierover volgt t.z.t. in De Band.
Film en Vision
Na afloop van de maaltijd is er vanaf 14.00 uur een aanvullend programma in de Dorpskerk.
Een Duitser en een Nederlander vertellen ieder een persoonlijk verhaal over het thema ‘Vrijheid’. Daarna wordt de korte film ‘In het spoor van Max’ vertoond: een bijzondere en eigentijdse verbeelding over de in Sobibór vermoorde Winterswijkse kunstenaar Max van Dam. Ingeleid door Lex Schellevis, de maker van deze film. Koor Vision brengt tussendoor enkele liederen ten gehore.

Esther Nederlof