Zondagavond 13 oktober kunnen streektaalliefhebbers terecht in de Dorpskerk van Dinxperlo. Ds. Hans Hinkamp uit Lichtenvoorde gaat voor in dienst, die geheel in het Nedersaksisch wordt gehouden. Het thema van de dialectdienst is
                         ‘Vrömde voggels’.
De in de Achterhoek geboren en getogen Ds. Hinkamp gaat regelmatig voor in dialectdiensten. Hij weet als geen ander, dat je met de streektaal gemakkelijker in gesprek komt met mensen. Als liefhebber van het Achterhoeks als taal (een onderdeel van het Nedersaksisch) geniet hij van typerende en authentieke uitdrukkingen. Voor hem is kerk zijn in deze tijd een kerk die midden in het leven staat. In de eredienst maakt hij daarom graag ruimte voor het Achterhoeks dialect.
Naast de gebruikelijke samenzang in het dialect luistert het streektaalduo ‘ALIE’
 (Achterhoek en Liemers) de dienst muzikaal op. Deze tweemansformatie bestaat uit de Achterhoeker Hans Beernink (gitaar en zang) en Liemerikaan met Dinxperse roots Frans van Gorkum (zang en verteller). Beernink en Van Gorkum maken ook deel uit van ‘GoedVolk’, een vierkoppige streektaalband die recent het boek en cd Dwars deur ’t laeven uitbracht.
De liedjes van ‘ALIE’ gaan over eigentijdse zaken in de Achterhoek en de Liemers, maar ook wordt omgekeken naar wat ooit was. Voor het thema ‘Vrömde voggels’ hebben ze bijpassende liedjes uitgezocht.
De dienst begint om 19.00 uur.
Namens de Avonddienstcommissie,

Anke Boland