Diaconie is afgeleid van het Griekse woord diakonia. Het betekent dienst, dienen. Vanaf het allereerste begin heeft de kerk dit als een van haar belangrijkste taken gezien: het dienen van je naaste, van de mensen en van de wereld. Door dienstbaar te zijn aan mensen en aan de samenleving, dichtbij en ver weg, geven de kerken concreet gestalte aan de Bijbelse boodschap. In de Bijbel geldt niet het recht van de sterkste, maar van de zwakste. Telkens weer klinkt de oproep om samen te werken aan een rechtvaardige samenleving. Het is Gods bedoeling dat de wereld en ieder mens tot zijn recht komt. De Protestantse Gemeente Dinxperlo geeft daar in het diaconaat, in alle bescheidenheid, handen en voeten aan.

Wat kunt u doen?
Al jarenlang zijn de inkomsten uit alleen dienstcollectes niet toereikend voor al deze steun.
Daarom wordt tijdens een jaarlijkse rondgang, aan kerkleden persoonlijk, gevraagd om een extra bijdrage te geven. De opbrengst van de vrijwillige bijdrage zal verdeeld worden onder verschillende projecten van de diaconie en de ZWO.

Doelen diaconie:
Plaatselijke diaconaat:
–         Zomer-, vakantietassen-, sinterklaas- en kerstpakkettenactie. In samenwerking met de Diaconale Hulpverlening Aalten  www.stichting-dha.nl
–         Bloemendienst;
–         Care Travel / Diaconie uitjes  www.caretravel.nl

Regionaal diaconaat:
– De drie hospices:
 ‘De Lelie’ Winterswijk  www.hospicesdelelie.nl
 ‘Sravana’ Doetinchem  www.sravana.info
 ‘Ter Borghe’ Terborg  www.azora.nl
–         Voedselbank Oost-Achterhoek  www.oost-achterhoek.voedselbanknederland.nl

Werelddiaconaat:
–         Jeugddoel: Wensambulance Oost-Nederland  www.wensambulance.nl
–         Kerk in Actie Noodhulp  www.kerkinactie.nl
–         World Servants
 www.worldservants.nl

Doelen ZWO
De ZWO commissie heeft dit jaar gekozen voor een viertal projecten in Bangladesh die door Kerk in Actie worden aanbevolen. De projecten zijn hieronder benoemd.
Uitvoerige informatie kunt u vinden op www.kerkinactie.nl/projecten
–         Beter bestand tegen klimaatverandering;
–         Gemeenteopbouw voor dorpskerken;
–         Innovatief kooktoestel verandert levens;
–         Kerk in de minderheid is dienstbaar aan de samenleving.
De rondgang zal in de week van 14 t/m 18 oktober bij u worden bezorgd.
In de bijgevoegde begeleidingsbrief vindt u meer informatie over de doelen.
Het ondertekende formulier kunt in de retourenvelop doen en deze zal vervolgens in de week van maandag 21  t/m vrijdag 25 oktober bij u thuis worden opgehaald door uw wijkmedewerk(ster).
Helpt u mee om er weer een geslaagde rondgang van te maken?
Alvast hartelijk dank!

diaconie en ZWO