Laat de jeugd (mee)beslissen in de kerk

De Kerk als thuisplek voor kinderen en jongeren of ontnemen we kinderen de kans om nog naar de kerk te blijven gaan? Mogen kinderen wel echt mee beslissen in de kerk of vinden we dat nog steeds maar een vreemde zaak. Immers jarenlang is/was het gebruikelijk dat de Kerk bestuurd werd door wat gemiddeld genomen door de jeugd het kenmerk ouderen wordt gegeven, deze “ouderen wisten” wat goed was voor de kinderen. In een tijd dat meebeslissen van kinderen en jongeren een vanzelfsprekend is op scholen, bedrijven en zelfs in de gemeentepolitiek, mogen wij ons afvragen of wij in onze Kerk jongeren voldoende zeggenschap geven. Durven wij in een tijd vol veranderingen nog wel jongeren de verantwoording te geven om de Kerk te besturen en dit te doen op hun manier…. ook al is dat ongetwijfeld veel anders dan wat wij gewend zijn. Kansen maken kans als je het een kans geeft!

Waarom ook dan niet in de kerk

Ook voor de kerk ligt de toekomst bij de kinderen van nu. Laten we die kans niet ontglippen maar laten we er werk van maken! inmiddels hebben we al zo lang gewacht dat er al minstens een hele generatie kerkvrij is opgegroeid. Wanneer doen we hier iets aan……. NU DUS!

Over kansen en tips van hoe we dit kunnen aanpakken leest u hieronder meer. Er is echter een grote MAAR….! Wij zoeken voor deze plannen (jonge) mensen die op vrijwillige basis ons willen helpen dit plan te ontwikkelen tot een volwaardige of zelfstandige deelneming in de kerk. Kleur buiten de lijntjes en bedenk wat mogelijk is. Tegenwoordig hebben merkbaar meer kinderen vragen over het geloof ook al zijn hun ouders geen lid (meer) van de kerk. Laten we die kinderen aan plek geven waar ze kunnen vragen en zich ontwikkelen zoals ze dat zelf willen.

Kerk als thuisplek voor kinderen en jongeren

De kerk als thuisplek voor kinderen en jongeren vraagt erom anders te kijken naar de verbinding tussen de generaties. Op basis van onderzoek zijn zes kernwaarden geformuleerd die voor kinderen en jongeren essentieel zijn voor hun verbondenheid met de kerk.

Vóór hen, niet mét hen!

In veel gemeenten staat het jeugdwerk apart van de rest. Er is een kinder(neven)dienst, een tienerdienst, een kinderkerstfeest en op de gemeentedag een apart programma voor kinderen en tieners. Wanneer er iets voor kinderen georganiseerd wordt, wordt dat vooral vóór hen georganiseerd en niet mét hen.

Diverse leeftijdsgroepen

Er is natuurlijk niks mis mee om kinderen en jongeren op hun eigen niveau te midden van leeftijdsgenootjes aan te spreken. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren in de kerk anderen van hun leeftijd leren kennen en vriendschappen met hen sluiten. Het is zeker niet wenselijk als kinderen in de kerk vrijwel niemand anders spreken dan (kerkelijke) leeftijdsgenootjes. Het is juist waardevol als ze met andere gelovigen van diverse leeftijdsgroepen in gesprek gaan over wat geloven betekent in het dagelijks leven. Zodat ze de ouderen niet alleen kennen van de afkondiging over het ouderenuitje. Andersom is het voor ouderen van groot belang en betekenis als ze met kinderen en jongeren spreken over geloven.

Volwaardig- en verbondenheid

Op basis van onderzoek onder gemeenten van de Protestantse Kerk en ervaringen van kerken in binnen- en buitenland blijkt dat het voor kinderen en jongeren voor hun verbondenheid met de kerk als geloofsgemeenschap essentieel is dat

Volwaardigheid: ze worden gezien als gelijkwaardige en volwaardige gelovigen;
Impact: hun aanwezigheid zichtbaar invloed heeft op het geheel;
Veiligheid: ze zich fysiek en emotioneel veilig weten;
Talent: hun talent wordt gezien en benut;
Verbondenheid: ze in betekenisvolle verbinding staan met andere generaties, waar sprake is van wederkerigheidsrelaties tussen de generaties;
Empathie: alle generaties actief hun best doen om zich in te leven in elkaars leef- en belevingswereld.

Kerk als thuisplek

De kerk als thuisplek voor kinderen en jongeren vraagt erom anders te kijken naar de verbinding tussen de generaties. Doelbewust bouwen aan zo’n ‘thuisplek’ is iets van de lange adem en vraagt telkens opnieuw om bewuste keuzes, om regelmatig te spiegelen, het goede te behouden en waar nodig dingen aan te scherpen.

Omslag in denken en handelen

Zo’n omslag hoeft niet direct heel groot te worden aangepakt. Begin bij iets wat zich goed leent om op te pakken, iets wat zonder al te veel overleg vormgegeven kan worden. Zoals de organisatie van een gemeentedag. Betrek de kinderen en jongeren vanaf het begin bij de voorbereiding zodat hun ideeën een plek krijgen binnen het geheel. Organiseer deze gemeentedag zo dat iedereen van elke generatie op zijn of haar manier mee kan doen.

Een stap verder is nadenken over hoe kinderen en jongeren structureel een rol kunnen krijgen in ook de zware beslismomenten van de gemeente.

Als je ontdekt dat het met een paar van de zes kernwaarden goed lukt, probeer dan ook de andere kernwaarden aandacht te geven. Zo wordt de gemeente meer en meer een ‘thuisplek’ voor kinderen en jongeren, voor de andere en toekomstige generaties.