Predikant

Ds. Anne van Voorst
Sinderenseweg 101, 7065 BH  Sinderen

Na 2 jaar studie in Kampen dacht ik, als ik hier blijf, heb ik het echte leven niet gezien. Toen ben ik een jaar gaan werken. Eerst 3 maanden als schoonmaker in een ziekenhuis te Zwolle. Daarna naar Amsterdam, daar woonde ik op de Wallen. Ik werkte (in ruil voor kost en inwoning) op de Oudezijds-100, een woongemeenschap welke hulp bied in de vorm van intensief begeleid wonen. Mijn werk was EHBO voor onverzekerden, verpleegachtige dingen. Er kwamen mensen met een overdosis drugs, mensen die seropositief waren, aidspatiënten en zwervers. Ik ben er blijven wonen, maar heb mijn studie in Kampen afgemaakt plus nog een jaar psychologie. Daarna kreeg ik de kans stage te lopen in San Francisco als pastorale begeleiding van aidspatiënten.

Eind 1993 kreeg ik een beroep van de gereformeerde kerk Oostwold-Finsterwolde. Maria, mijn toenmalige vrouw, werd predikant in Midwolda en werkte ook in Finsterwolde. We zijn er 3 jaar gebleven. Toen was er een vacature in Nicaragua, daar zijn we 5 ½ jaar gebleven. Ik was daar o.a. docent theologie aan de opleiding voor predikant. Daar zijn ook onze 3 kinderen geboren. Toen we teruggingen naar Nederland werden we predikant in Bredevoort. In die tijd was de Koppelkerk nog open. Daar waren we ook 5½ jaar. Het was altijd al mijn wens om gevangenispredikant te worden. Dat is gelukt, er stond een advertentie in de krant. Ik kwam in de Penitentiaire Inrichting in Vught terecht en daarna ook in de vrouwengevangenis Ter Peel.

In 2021 ben ik voor full-time in de gemeente aangesteld. De wereld van justitie heb ik achter me gelaten en mijn werkzaamheden daar afgerond. Nu kan ik dus al mijn aandacht en tijd wijden aan de protestantse gemeente in Dinxperlo. Ik heb er veel zin in, ik hoop en vertrouw dat we samen een goede tijd zullen gaan hebben.
Anne van Voorst