Kerkelijke gebouwen

Dorpskerk
Dorpskerk02De Dorpskerk op de Markt gaat terug tot ca 1280. Daarvoor wordt Dinxperlo reeds in een akte genoemd, zij het nog niet als parochie. Deze kerk werd gewijd aan de Heilige Liborius. Op de grondvesten van deze kerk is later de nu bestaande kerk gebouwd. Door de verovering van het vestingstadje Bredevoort en omgeving op de Spanjaarden zette ook hier de reeds op gang gekomen reformatie door en, zoals dat in die tijd gewoon was, ging de gehele gemeente naar de ‘nieuwe leer’ over. Dit speelde in ca 1600. De eerste predikant kwam in 1602 en heette Christophorus Busman.

De kerk is een laat Gotische Pseudo Basiliek, een relatief eenvoudige dorpskerk waarbij de midden- en zijbeuken onder één kap liggen met smalle hoge ramen en koorramen. Het smalle achterste deel van de kerk – het koor – is de eerste stenen kapel geweest.

Het aantal zitplaatsen is 475. De toren is, zoals dat bij meerdere kerken het geval is, eigendom van de burgerlijke gemeente. Deze oude kerk geeft aan het centrum van Dinxperlo veel karakter en blijft altijd weer een symbool en getuigenis van ons christelijk geloof door de eeuwen heen.